OMG! JAG BEHÖVER HJÄLP! o________O'

SNÄLLA! Alla som läser det här: KOMENTERA!

Alltså NO läxan! Jag tog med mig frågepapret hem, men INTE texten -_________-'

Så snälla kan någon säga vad svaret på (andra papret) fråga 25: Däggdjuren är en liten grupp bland alla djurarter på jorden med sina 4500 st. Däggdjur är oftast sociala djur och lever tillsammans i grupper. Gruppen eller flocken som den också kallas har flera fördelar. Vilka då?

Och fråga 26 (på samma papper) :Små därrdjur som näbbmusen har hög ämnesomsättningen. Vad innebär det?

SNÄLLA HJÄLP MIG MED SVAREN! FÖR JAG FÅR PANIK NU!

Kommentarer
Postat av: Frida

Jag glömde både NO-texten OCH frågorna i skolan >_<

Dock kommer jag nog ihåg svaret på... näbbmus-saken.



Ju mindre ett djur är, desto högre ämnesomsättning har det. Så, till exempel, en näbbmus måste - varje dag - äta 4x sin egen vikt, medan en elefant... äter mindre på mindre dagar, eller nåt.

Jag menar, elefanten behöver ju inte äta 4x sin egen vikt för att överleva - han är ju redan fet. o__O



Ehm, till när är läxan? (Om det är måndag är jag fanimig död.)

2010-09-05 @ 13:18:57
URL: http://disenchanteddisaster.blogg.se/
Postat av: Pappa

Ingen aning! Måste man kunna sånt? Hej från pappa i Bryssel

2010-09-05 @ 21:18:19
Postat av: enlamaiåbo. :D

Jag menar, elefanten behöver ju inte äta 4x sin egen vikt för att överleva - han är ju redan fet. o__O HAHAHAHAAHHA.

2010-09-06 @ 19:50:15
Postat av: Hedda

Näbbmus-sak: Ämnesomsättning är hur kroppen tar upp, omvandlar och bryter ner ämnen som sedan omvandlas till energi eller försvinner från kroppen. Hög ämnesomsättning innebär att mycket av det man äter försvinner/omvandlas, t.ex när du tränar. När du sover är ämnesomsättningen lägre. Har man hög ämnesomsättning innebär det att man måste äta mer för att inte gå ner i vikt. En näbbmus med hög ämnesomsättning måste äta mycket eftersom den förbränner mycket.



Förklarade jag bra? Förmodligen inte. du fattade säkert ingenting.... hoppas det löser sig ändå :) <33

2010-09-07 @ 17:41:37
URL: http://hedaraa.blogg.se/
Postat av: Hedda

Näbbmus-sak: Ämnesomsättning är hur kroppen tar upp, omvandlar och bryter ner ämnen som sedan omvandlas till energi eller försvinner från kroppen. Hög ämnesomsättning innebär att mycket av det man äter försvinner/omvandlas, t.ex när du tränar. När du sover är ämnesomsättningen lägre. Har man hög ämnesomsättning innebär det att man måste äta mer för att inte gå ner i vikt. En näbbmus med hög ämnesomsättning måste äta mycket eftersom den förbränner mycket.



Förklarade jag bra? Förmodligen inte. du fattade säkert ingenting.... hoppas det löser sig ändå :) <33

2010-09-07 @ 17:41:38
URL: http://hedaraa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0